دوشنبه - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲

توضیح حدیث الدنیا سجن المؤمن و جنه الکافر

گاهی با برداشت های اشتباهی از بعضی احادیث مواجهه میشویم یکی از این احادیث الدنیا سجن المومن است که برخی به اشتباه از آن برداشت می کنند که باید هرکس مومن است در این دنیا در سختی و عذاب و فقر باشد و هرکس بی دین است غرق ثروت و راحتی و لذت … این حدیث چندین بعد دارد اما یکی از ابعاد آن که پاسخ این برداشت اشتباه را به زیبایی میدهد در حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام به زیبایی توضیح داده شده است:

روزى حسن مجتبى علیه السلام پس از شستشو، لباسهاى نو و پاکیزه اى پوشید و عطر زد. در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد. به طورى که
که سیماى جذابش هر بیننده را به خود متوجه مى ساخت ، در حالیکه گروهى از یاران و غلامان آن حضرت در اطرافش بودند. از کوچه هاى مدینه مى گذشت ، ناگاه با پیرمرد یهودى که فقر او را از پاى در آورده و پوست به استخوانش چسبیده ، تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. مشک آبى به دوش داشت و ناتوانى اجازه راه رفتن به او نمى داد، فقر و نیازمندى شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود، حالش هر بیننده را دگرگون مى ساخت ، حضرت را در آن جلال و جمال که دید گفت :

خواهش مى کنم لحظه اى بایست و سخنم را بشنو!

امام علیه السلام ایستاد.

یهودى : یابن رسول الله ! انصاف بده !

امام : در چه چیز؟

یهودی: جدت رسول خدا مى فرماید:

 الدنیا سجن المؤمن و جنه الکافر. (دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است)

اکنون مى بینم که دنیا براى شما که در ناز و نعمت به سر مى برى ، بهشت است و براى من که در عذاب و شکنجه زندگى مى کنم ، جهنم است .

و حال آن که تو مؤمن و من کافر هستم .

امام فرمود:

اى پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینى خداوند در بهشت چه نعمتهایى براى من و براى همه مؤمنان آفریده ، مى فهمى که دنیا با این همه خوشى و آسایش براى من زندان است ، و نیز اگر ببینى خداوند چه عذاب و شکنجه هایى براى تو و براى تمام کافران مهیّا کرده ، تصدیق مى کنى که دنیا با این همه فقر و پریشانى برایت بهشت وسیع است . 

بحارالانوار ج ۴۳، ص ۳۴۶ به نقل از کتاب داستان های بحارالانوار

حتما شما هم در اطرافیان خود افرادی را دیده اید که انسان های مومنی هستند و بسیار هم غنی از نظر مالی هستند وهمینطور افراد مومنی که ثروتمند نیستند و برعکس افرادی که گویا به هیچ چیز اعتقاد ندارند اما بسیار وضعیت مالی خوبی دارند و همینطور افراد بی اعتقادی که وضعیت مالی بدی دارند . این مسائل از فرمولهای پیچیده ای به دست می اید که ما خیلی اطلاعات لازم را برای سردرآوردن آن در مورد دیگران نداریم .

اما معنای این حدیث از این جهت در مورد هرشخص نسبت به آخرتش تبیین شده که مومن الان در هر وضعیتی باشد نسبت به آنچه در آخرت دارد گویا که در زندان به سر می برد و کافر در اینجا هر وضعیتی داشته باشد نسبت به وضعیتی که در آخرت دارد انگار در بهشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: